~Selamat Datang~

Sunday, October 31, 2010

~kenapa sy jd NURSE??~

3tahun dah hbs belajar.. and now, sy seorang NURSE... Jururawat terlatih.. yg ada lesen utk bekerja... tp, kenapa sy jd NURSE? minat? cita2?

TAK. saya jadi nurse sbb kwn sy ajak amik kos diploma kejururawatan, dia ajak saya, so saya pon terima, ditambah pulak dipaksa oleh kakak yg kononnya dia ingt sy ni mmg minat nk jd nurse... haaa... tp, xpela... sy HAPPY dengan kerjaya saya sebagai NURSE..

CUMA, ada satu masalah yang saya kena berlawan dengan diri sendiri... saya seorang yang luaran nampak tenang@kasar.. tetapi dalaman saya tersangatlah lembut.... sebabnya, saya senang nak menangis... bukan menangis sebab kena marah dengan doktor, tp menangis kalau tengok kematian, atau bahagian2 kisah hidupan yang kesedihan...

CONTOHNYA: kelmarin, ada seorang pakcik tua ni, lingkungan umur 80-an, datang hospital mengadu banyak kahak... memang dengar dengan jelas kalo dia bernafas pon memang dengar bunyi kahak... hurm, rupa2nya, dia menghidap kanser paru-paru... yang menyedihkan, anak2 pakcik tua ni tau ayah dia menghidap kanser. TETAPI, pakcik tua itu sendiri tak tahu akan penyakit dia... yang dia tahu, dia banyak kahak... anak2 dia, tidak benarkan doktor beritahu pakcik tua tu tentang penyakit dia... hmm, smlm... badan pakcik tu mula sweating... then, sejuk... pastu dia nampak susah sangat nak nafas... anak2 dia semua dah start nangis2... pakcik tu sebut, panggil nama anak dia sorg2... at last, anak2 dia sepakat bawa ayah dia pulang.... huu~~ sedihnya tengok realiti macam ni....

Saya tak boleh terus berkeadaan macam ni... kena kuat utk lawan perasaan macam ni... bak kata sister masa orientasi dulu, kamu kena redha, yang memang takdir dah tentukan kamu jadi seorang NURSE.. so, kamu kena ikhlaskan hati.... ye, sy memang sedang ikhlaskan sepenuh hati... mungkin, 2tahun ni tempoh untuk saya mencuba sebaik mungkin, atau mungkin lepas 2tahun saya perlu sambung belajar dan bertukar ke bidang pendidikan... takde la nanti hari2 tengok kematian. hari2 balik kerja saya pon dok menangis jugak kn... akan difikirkan...

No comments:

Post a Comment